המסגרת: מעש נתניה | המחברת: עו"ס ענת חן 

אחת לשבועיים נפגשת קבוצה בתעשיון שתפקידה הוא הכשרה תעסוקתית - לקבל ידע וכלים בכל מה שקשור לעניין התעסוקתי. בין אם זה לשפר את מיומנויות העבודה, ובין אם לקבל ידע וכלים חדשים כשהמטרה היא לצאת לעבוד בחוץ.
לקבוצה נבחרים כ-10 חניכים אשר מתאימים ורוצים לצאת לעבוד בפרויקט של תעסוקה נתמכת או למעש תעשייתי. הם מתרגשים ומצפים לכל מפגש. במהלך המפגש אנו מנהלים שיחה משותפת ונוצר שיתוף בחוויות של החניכים מהיום יום וגם בתחושות שעולות ושאלות שנשאלות בכל מה שקשור לנושא התעסוקתי. במפגש שאורך שעתיים, אנו מדברים על הנושאים הבאים: מהי סמכות?  מה הם יחסי הגומלין בעבודה? עמידה בזמנים, הציפיות שלי ממקום העבודה, ועוד. בחלק השני של המפגש יש פעילות שקשורה לנושאים ספציפים כמו: עבודה בשיתוף פעולה, להיות חלק מצוות, התנסות בעבודות שונות, הצגת מקרים שקרו לנו ומה ניתן ללמוד מהם, כישלונות - בדרך להצלחה יש לפעמים כישלונות. לא להיבהל מהם. מפגשים אלו מתקיימים עם עובדת סוציאלית של הפרויקט, מדריכת מעש תעשייתי וסטודנטיות לריפוי בעיסוק שמגיעות להכשרה קלינית
המסגרת: מעש נתניה | המחברת: עו"ס ענת חן | רכזת הפרויקט: לילך נסב

משרד הרווחה בשיתוף ג'וינט ישראל מקדם תכנית לתעסוקה בשוק הפתוח של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. מטרת התכנית היא מתן הזדמנות שווה לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית להשתלב במקומות עבודה בקהילה ככל האדם.

האנשים המועמדים להשתלב בעבודה מתגוררים בקהילה עם משפחתם או במסגרות דיור. חלקם נכללים במצבת החניכים במרכזי העבודה השיקומיים. 

כיצד נבחרים האנשים המתאימים
?

האנשים המשולבים בתעסוקה בשוק הפתוח נבחנים על פי יכולתם התעסוקתית עם התייחסות למספר גורמים: תפקוד כללי, התנהגותי וחברתי. כמו כן, נבחנת מידת הרצון לעבוד בשוק החופשי.הבחירה נעשית בשיתוף  עם המועמד, המשפחה וגורמי הטיפול הרלוונטיים.  את התהליך מובילה מדריכת/רכזת השמה שהוכשרה לתפקיד זה. החל מנקודה זו תלווה המדריכה/הרכזת  את העובד בכל השלבים: הכשרה, הסתגלות למקום ולתפקיד ובמשך עבודתו . 

יתרונותיו של העובד:

  1. עושה את עבודתו נאמנה.
  2. משתלב לאחר שנבחן ונמצא בעל יכולת מתאימה לעבודה בשוק החופשי
  3. בעל מוטיבציה גבוהה להצליח.
  4. מקפיד על ביצוע הוראות לשביעות רצון המעסיק.
  5. העסקה באמצעות שכר מינימום מופחת: בהתחלה מועסקים בשכר של 50% משכר המינימום במשק. בהמשך (לאחר כשלושה חודשים) נשלח פסיכולוג תעסוקתי שקובע את יכולתו התעסוקתית וקובע את שכרו בהתאם לחוק שכר מינימום מותאם.
ליווי על ידי מדריכת/רכזת השמה מקצועית

  1. העובד עובר הכשרה ללמידת העבודה בליווי והכוונת  המדריכה.
  2. העובד  מלווה ע"י  מדריכת ההשמה לאורך כל זמן עבודתו.
  3. למעסיק, יש כתובת מקצועית לכל עניין הנוגע לעובד.
הניסיון המצטבר בתוכניות בתחום מראה כי אנשים אלו הפכו להיות משמעותיים במקום העבודה הן מבחינת תפוקות והן חברתית. המעסיקים מדווחים על שביעות רצונם המלא. העסקת אנשים עם פיגור שכלי מאפשרת למעסיקים לקלוט עובדים טובים ונאמנים, בעלויות שכר נמוכות ועל ידי כך  גם לסייע להשתלבותם בקהילה.
רשת מע"ש, תעשיון יעד פועל כמערך הוליסטי כדי לענות על מגוון רחב ששל האפשר של צרכי הלקוחות והיא שמה לה למטרה לשפר את יכולת החיים הרווחה האישית של הלקוחות ומשפחותיהם.
הרשת מגשימה מטרה זו במגוון רחב של פעילויות לעידוד וצמיחה אישית.
בשיתוף עם המרכז לשלום המשפחה קודמה תוכנית ייחודית לשליטה בכעסים ומניעת אלימות שהותאמה לצרכיהם של האנשים עם מש"ה.
הפרויקט המשותף, העבודה המסורה והיצירתית של הגורמים המטפלים ברשת מע"ש
תעשיון יעד בשיתוף המרכז לשלום המשפחה בעיריית נתניה, משפרת את התחושה
של שליטה עצמית, מגבירה את המודעות לרגשות, למחשבות ולתגובות ההתנהגותיות
ותורמת להעלאת הערך העצמי.
 המסמך הנ"ל הינו אמנה שמטרתה להציג את את מטרות המסגרות, נהלים וחוקים להתנהגות במסגרת ודרכים לאכיפתם.הפישוט הלשוני נעשה בעזרת : המכון להנגשה קוגנטיבית, הקרייה האקדמית אונו.
במהלך שנת 2015 התקיים בנתניה קורס " שלוב אומנויות ככלי בטיפול באדם עם מש"ה".
הקורס התקיים במרכז היום הטיפולי סיעודי יעד בנתניה. במיקום נגיש, מרווח ונוח מאוד.
ובתכנון הקורס שהותאם לצרכים של המשתתפים השתתפו גורמים מקצועיים מעיריית נתניה, קרן שלם, משרד הרווחה ומכון טראמפ מבית איזי שפירא.
בקורס השתתפו 25 עובדים, שהגיעו ממסגרות שונות בנתניה, בי"ס גוונים,רשת מע"ש תעשיון ויעד ומע"ש רעננה.באופן חריג כדי להקל על העובדים הקורס התקיים לאחר שעות העבודה, והמיקום הקרוב הקלו על ההגעה של העובדים הצמאים להעשרה ולריענון.
האפשרות ליהנות ממפגש בין עובדי כמה מסגרות הפרה את הקורס.
בין הנושאים שלמדנו והתנסינו בקורס: אמנות משקמת, ביבליותרפיה, צילום טיפולי, ריפוי באמצעות מוסיקה – צליל גוף נפש, כלים וטכניקות מגע, דמיון מודרך, מנדלות, יוגה צחוק, ביקור חוויתי במוזיאון ומבוא לתקשורת בין אישית..
כל המפגשים הועברו בשילוב חומרים תאורטיים והתנסות חווייתית.
הקורס שנועד לגוון ולהוסיף לעובדים כלים נוספים לעבודה עם החניכים תרם תרומה בלתי רגילה לכל אחד מהמשתתפים באופן אישי.
בקבוצה נוצרה אינטימיות שאפשרה פתיחות וביטוי אישי לכל משתתף.
מעבר לכלים שכל משתתף קיבל המפגשים אפשרו לאנשים לגעת ואף להיות מודעים יותר לעצמם.
לסיכום הקורס היה מעשיר מאוד, מהנה, מספק ובסופו המשתתפים יצאו עם תחושה של רוצים עוד.
אנחנו מבקשים להודות לצוות העובדים, למנחים של הסדנא ובית איזי שפירא ולקרן שלם על פיתוח הצוות, על התמיכה, הליווי המקצועי ומימון ההשתלמויות.
מחבר: יהושע לייב
קרן שלם שותפה לייזומו, הפקתו ומימונו של קורס זה.